Viikkokurssit kevät 2024

Kurssit pidetään Taideseuran tiloissa kerhotalo Sasekan kellarikerroksessa Vuosaaressa,
osoitteessa Kalkkihiekankuja 6, 00980 Helsinki.

Kurssit käynnistyvät viikolla 3 eli maanantaista 15.1. alkaen. Kursseille osallistuminen edellyttää seuran jäsenyyttä.

Kurssien hinnat vaihtelevat sen mukaan, miten paljon opetusta kursseilla on kausittain.

MAANANTAISIN Öljy- ja akryylimaalaus klo 15.30–21 (HUOM: aika muuttunut)

Työskentelyä perinteisellä öljyvärillä (hajuton tärpätti!), vesiliukoisella öljyvärillä tai akryylillä. Sekä annettuja tehtäviä että omia aiheita. Materiaali- ja värioppia ja ohjausta kunkin yksilöllisten tarpeiden mukaan. Sopii aloittelijoille ja pidempään harrastaneille, se huomioidaan kurssin ohjelmassa. Työskentelyaika klo 15–21. Ryhmä jakautuu liukuvasti iltapäivä- ja iltaryhmiin. Opettaja Mari Pihlajakoski on paikalla 8 kertaa klo 16–19 ja ohjaa molempia ryhmiä – välissä on teoriaosuus.  Opettajan johdolla maalataan 8 kertaa, lisäksi on 4 itsenäistä työskentelykertaa. Kurssin hinta 100 €, viite 94715. Kurssi alkaa 15.1.

TIISTAISIN Tiistaipaja klo 10–14

Kurssilla työskennellään itsenäisesti vapaavalintaisilla hajuttomilla maalaustekniikoilla. Työskentely perustuu joko annettujen tehtävien tai omien aiheiden maalaamiseen ja tähtää oman ilmaisun syventämiseen. Yhteisillä kokoontumiskerroilla opettaja Vesa Hjort antaa palautetta tehdyistä maalauksista ja esittelee seuraavan maalaustehtävän aiheen nykykuvataiteen ja taidehistorian kuvallisten esimerkkien kautta. Opettaja on paikalla neljä kertaa kauden aikana. Kurssi kokoontuu 12 kertaa.
Kurssin hinta on 95 €, viite 5733. Kurssi alkaa 16.1.

TIISTAISIN Elävän mallin piirustus klo 18–20.

Kurssilla piirretään elävää mallia ja croquis -piirustusta. Kurssikertoja on 12. Opettaja Laura Konttinen on paikalla viisi kertaa, malli on paikalla joka kerta. Kurssin hinta on 105 €, viite 5720. Kurssi alkaa 16.1.

HUOM: On myös mahdollista tulla piirtämään kertamaksulla (10 €/kerta), jolloin ei tarvitse olla jäsen. Kysy kertaosallistumisista Saara Seppälä, saaseppa@gmail.com

KESKIVIIKKOISIN Viiva ja väri klo 18–20.30.

Kurssi sopii tussista, akvarelllista ja sekatekniikoista kiinnostuneille. Piirretään ja maalataan erilaisin tekniikoin havainnosta ja mielikuvituksesta. Yhdistetään perinteisiä ja moderneja menetelmiä. Opitaan, miten voi saavuttaa ilmeikkyyttä yksinkertaisinkin keinoin. Opettaja Olga Veselovskaya on paikalla 10 kertaa, etänä tai paikalla ollen. Lisäksi kaksi omatoimikertaa. Etäopetus tapahtuu zoomissa, osallistua voi joko kotona tai kerhotalo Sasekalla. Etäosallistuminen ei vaadi erityisiä tietotekniikkataitoja. Joka neljäs opetuskerta opettaja on läsnä Sasekalla. Kurssin hinta on 105 euroa, viite 5775. Kurssi alkaa 17.1.

TORSTAISIN Uusia kulmia kuvan tekemiseen klo 10.30–14.30.

Kurssilla pohditaan opettajan johdolla omaa ilmaisutapaa, missä ollaan nyt ja mihin pyritään. Opettaja antaa tehtäviä ja palautetta neljä kertaa kaudessa, muutoin itsenäistä työskentelyä. Välineet ja tekniikka vapaat, ainoa vaatimus hajuttomuus. Opettaja Linda Roschier. Kurssi kokoontuu 12 kertaa.

Kurssin hinta 95 €, viite 5762. Kurssi alkaa 18.1.

TORSTAISIN Grafiikkaryhmä klo 18–21

Ryhmä työskentelee itsenäisesti ilman opettajaa. Osallistuminen edellyttää aiempaa kokemusta grafiikan teosta ja kykyä työskennellä ilman ohjausta. Kurssin hinta on 50 €, viite 5759. Kurssi alkaa 18.1.

LAUANTAISIN: Akvarellimaalaus kello 10–13.

Kurssilla työskennellään opettajan kurssisuunnitelman puitteissa keskittyen omaan oppimiseen – teoriaa unohtamatta. Opettaja Elina Tammiranta-Summa on paikalla 10 kertaa kello 10–12.30, lisäksi 2 kertaa itsenäistä työskentelyä. Kurssin hinta on 105 €, viite 94566. Kurssi alkaa 20.1.

Ilmoittautuminen kaikille viikkokursseille mahdollisimman hyvissä ajoin, viimeistään 8.1

Ilmoittautuminen tai vapaiden kurssipaikkojen tiedustelut: Alina Arkonkoski ihts.kurssit@gmail.com tai puh. 0401291737, mieluiten tekstiviestillä.

Kurssimaksujen eräpäivä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Osallistuminen edellyttää seuran jäsenyyttä. Jäseneksi: Riitta Astikainen ihts.jasen@gmail.com tai puh. 0408202877, mieluiten tekstiviestillä.

Katso maksuohjeet kohdasta Ilmoittaudu ja maksa!